v listopadu 1989: studentka Fakulty potravinářské a biochemické technologie VŠCHT v Praze

v listopadu 2019: předsedkyně organizace Blízký soused

realizace rozhovorů: Lucie Rajlová, Plzeň, duben 2017 a březen 2018

Jsem na to pyšná. Jsem pyšná, že jsem v tu chvíli byla tam, kde jsem měla být, a ten úplně malinkatý kousek, který jsem měla udělat, jsem udělala. Vzpomínám tudíž s hrdostí. Tenkrát jsem měla poprvé v životě pocit, že dělám něco, za co jsem ochotná zaplatit tu nejvyšší cenu. Byl to krásný pocit. Od této zkušenosti se odvíjel můj další život. Říkala jsem si, že takhle chci žít – žít, abych si mohla říct, že věcem, které dělám, věřím z celýho srdce a jsem ochotná za to platit.

Myslíte si, že vaše děti jsou oproti vám politicky zralejší? 

Doufám, že ano, protože jsem je v tomhle duchu vychovala. Měli domácí školu a hodně času jsme trávili spolu. Už od prvního stupně základní školy jsme s dětmi mluvili otevřeně o všech věcech. Je to pro ně přirozený. Myslím, že politicky nebo sociálně převyšují průměr svých vrstevníků. Jednak o věcech hodně mluvíme, jednak tím, že se narodili do mý služby Romům, vnímají od malička sociální věci; musejí je vnímat – museli se je naučit, aby přežili. (smích)

Z osobního hlediska to byla svatba, rozvod, svatba. To jsou nejdůležitější mezníky. Pak rozhodně narození dětí. To je pro mě nejdůležitější projekt mýho života. Vždycky si to ty děti nemyslí, trošku je zanedbávám na úkor třeba Romů, ale rozhodně to tak mám v srdci. Není pro mě nic důležitější než moje děti.

Pavla Fáberová, roz. Knoblochová (*1968) se narodila v Praze. V roce 1986 maturovala na Gymnáziu Jana Keplera, poté studovala Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze. Aktivně vystupovala během listopadových událostí roku 1989. Podílela se na šíření petice proti výuce marxismu-leninismu na vysokých školách. Po studiu pracovala krátkou dobu jako učitelka. Od roku 1993 se věnuje romským dětem. V roce 2010 založila neziskovou organizaci Blízký soused, jejíž je dodnes předsedkyní. Pravidelně pořádá letní tábory pro znevýhodněné děti a v průběhu celého roku pracuje s romskými dětmi, pomáhá jim při studiu, řešení problémů a tráví s nimi volný čas.